روياي پرورش خاويار در خوزستان محقق شد
اخبارروز-ایران و جهان
خبرهای گوناگون اجتماعی-فرهنگی و...

مديركل شيلات استان خوزستان افزود: باتوجه به شرايط آب و هوايي استان خوزستان و وجود استعدادهاي بالقوه در امر توليد آبزيان، در صورت تامين آب مورد نياز مزارع پرورشي از سوي سازمان آب و برق خوزستان، استان خوزستان را به بزرگ‌ترين قطب توليد ماهيان پرورش گرمابي كشور تبديل خواهد كرد.
براي نخستين بار در كشور محققان پژوهشكده آبزي‌پروري جنوب كشور مستقر در اهواز موفق به پرورش فيل ماهي (خاوياري) در خوزستان شدند.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومي اداره كل شيلات خوزستان، مديركل شيلات خوزستان اظهار داشت: هدف از اجراي اين طرح بررسي امكان پرورش تاسماهي با بهره گرفتن از ظرفيت آبي رودخانه كارون در دوره يك ساله بود.

رحيم مغينمي افزود: تعدادي فيلماهي با وزن متوسط 500 گرم در اواخر مهر 1388 به بخش آبزي پروري معرفي شدند، ابتدا ماهيان با شرايط موجود از نظر دمايي، غذايي و شرايط فيزيك و شيميايي آب آداپته شدند.

وي خاطر نشان كرد:‌ با وجود همه مشكلات پيش آمده در اين طرح، ماهيان پس از گذشت يكسال به وزن متوسط 3 هزار و 320 گرم رسيدند. پيشينه وزن فيل ماهي پرورشي 4 هزار و 120 گرم در يك دوره يك ساله در اين طرح ثبت شد.

مدير كل شيلات خوزستان تاكيد كرد: با توجه به موفقيت به دست آمده در شرايط اقليم اهواز با استفاده از آب رودخانه كارون مي توان اين انتظار را داشت كه با برنامه‏ريزي بهتر، موفقيت بيشتري در ماهيان خاوياري در آب و هواي خوزستان به دست آيد و در آينده نزديك پرورش دهندگان ماهي در خوزستان به پرورش ماهيان خاوياري بپردازند.

مغينمي يكي از تمهيدات اين اداره براي افزايش توليد ماهي در استان را افزايش زمان آبگيري اوليه مزارع از دو ماه به چهار ماه (اسفند تا خرداد ماه) بيان كرد و گفت: با حذف آب مورد نياز براي بهبود كيفيت و تامين اكسيژن كه تحت عنوان آب سريز مطرح است، مي‌توانيم با كمبود آب مقابله كنيم.

وي همچنين استفاده تدريجي از دستگاه‏هاي هواده به عنوان جايگزين كمبود آب، تغيير در تركيب كشت و افزايش تراكم گونه‏هاي ماهي مقاوم به كم آبي و كمبود اكسيژن، صيدماهي، بدون تخليه آب و استفاده از تورهاي مناسب براي برداشت ماهي بدون كاهش عمق آب و كاهش مصرف غذا و تراكم ماهي در واحد سطح به منظور كاهش نياز آبي را از ديگر تمهيدات انديشيده شده شيلات استان براي كمك آبزي پروران براي افزايش توليد ماهي عنوان كرد.

مديركل شيلات استان خوزستان افزود: باتوجه به شرايط آب و هوايي استان خوزستان و وجود استعدادهاي بالقوه در امر توليد آبزيان، در صورت تامين آب مورد نياز مزارع پرورشي از سوي سازمان آب و برق خوزستان، استان خوزستان را به بزرگ‌ترين قطب توليد ماهيان پرورش گرمابي كشور تبديل خواهد كرد.

وي با اشاره به اينكه برنامه تعريف شده براي صادرات و واردات ماهي در استان نداريم، تاكيد كرد: بهترين راه حل اين مشكل تشكيل شركتي براي مديريت صادرات بوده و اين امر تنها با حمايت دستگاه هاي مربوط از جمله بازرگاني و شيلات امكان‌پذير است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : 7 آذر 1389برچسب:,
ارسال توسط رضا
آخرین مطالب